dinsdag 5 juni 2012

Stress…?

De laatste week verliep helemaal niet rustig. Toen we dachten dat we onze paspoorten konden ophalen, die bij Immigration waren i.v.m. de werkvergunning, bleek dat ze een brief van het Bisdom wilden waarin zou staan dat ’die geen bezwaar hadden tegen een nieuwe werkvergunning’.
Het heeft ons 5 dagen geduurd om een dergelijke brief te krijgen. Na eerst van het kastje naar de muur gestuurd te zijn, een weigering die brief te schrijven (jullie hebben nog steeds geen ‘samenwerkingsovereenkomst’ met het bisdom opgesteld en Paul heeft zich weinig op het Bisdom laten zien) en interventie van de Bisschop kwam de brief er eindelijk maandagmorgen voor ons vertrek. Alex naar Kampala om de paspoorten op te halen. Maar nee: ‘ze waren er nog mee bezig’. Woensdag terugkomen.
In de tussentijd een concept samenwerkingsovereenkomst met het bisdom opgesteld en de laatste dagen allerlei zaken geregeld die kunnen gebeuren in de tijd dat we in Nederland zijn. Paul heeft alle jongens nog bezocht en we hebben gesprekken gevoerd met twee aannemers over een offerte voor het KisoBOKa Centrum. De advocaat opdracht gegeven achter de registratie van het aangekochte land aangegaan; een architect aangezocht om de bouwtekening te maken en een varken gekocht (een male) zodat die de komende tijd zijn werk kan doen. We dachten dat we er klaar voor waren.
Alex heeft de hele dag in Kampala gezeten, maar dan was er een vergadering, dan ging de chef lunchen (en kwam niet meer terug) en toen moest de procedure weer bijgesteld worden...aan het einde van de dag: nog geen paspoort!

Donderdagmorgen – we zouden die avond moeten vertrekken – nog steeds geen paspoort en in de middag kregen we de officiële verklaring: ze kunnen geen nieuwe werkvergunning af geven zolang de oude nog geldig is (tot 12 juni). Maar we kregen de paspoorten wel terug met brieven met vette stempels dat alles is goedgekeurd en dat we bij terugkeer de stempels in de paspoorten krijgen.
Om 18.30 kwam Alex met de brieven in Jinja aan; om 19.30 vertrok de taxi naar het vliegveld.
Typisch Afrikaans? Op 12 april hebben we een verzoek bij de verzekering ingediend de reiskosten voor Paul vergoed te krijgen i.v.m. het maken van de noodzakelijke scan. Van het kastje naar de muur gestuurd. Vijf keer een mailtje gestuurd: ‘uw aanvraag is in behandeling’. Inmiddels ging de prijs van het ticket omhoog van € 735 naar € 1035. En het was Pinksteren. Maar ‘u krijgt deze week bericht..’
Woensdag toch maar het ticket bevestigt en geboekt en de dag voor vertrek nogmaals om toestemming gevraagd. “U krijgt deze week bericht”. Op vrijdag dus, toe wij al in Nederland waren en..... het verzoek is afgewezen want u hebt het zelf geregeld en gepland! En dat geldt ook voor mijn aanvraag want ook die ‘was planbaar’ en dan geldt de repatriëring niet.
Natuurlijk gaan we het aanvechten, maar de kans lijkt ons erg klein.

We kwamen ruimschoots op tijd in Entebbe aan, zoals gepland, zodat we Willemien en Maarten nog konden zien, die van Nederland terugkwamen en Ine ‘overnamen’ die nog een paar dagen bij hen zou blijven. Van 23.30 tot 03.00 uur op het vliegveld gehangen, maar met een goed boek (Een Frans leven van Jean-Paul Dubois, een herkenbare geschiedenis van de tweede helft van de twintigste eeuw) vliegt de tijd.
Inchecken op tijd, maar daarna geen beweging meer. We gingen ruim een uur te laat de lucht in. Misten daardoor de aansluiting in Istanbul (we vlogen met Turkish Airlines) maar konden op een middagvlucht overgeboekt worden. Vertrek 14.30 uit Istanbul. Weer keurig op tijd inchecken, maar toen wederom een uur in het vliegtuig gezeten, dat wel af en toe een paar meter bewoog (“nu gaan we”) maar blijkbaar de startbaan niet kon vinden. We waren dus om 18.30 op Schiphol  i.p.v.  13.50. Inmiddels kunnen regelen dat we de sleutel van het huisje en de gehuurde auto toch nog ergens konden ophalen (met dank aan Els en Arjan) en om 20.30 landden we op Landal. Koffers openmaken en inruimen...
We hadden van Ine een koffer meegekregen die ze bij haar vorig bezoek had achtergelaten. Een opvallende, Turquase met roze sloten, dus snel op de band op het vliegveld te herkennen. Paul pakt in Overloon de koffer uit, maar deze blijkt helemaal niet zijn kleren te bevatten...
Snel internet aansluiten en contact zoeken met Schiphol:’breng de koffer maar z.s.m. terug’. Goddank wilden Els en Arjan dat de volgende dag wel doen en ze troffen daar de volslagen identieke koffer aan. Ook weer opgelost dus....

Op zaterdag kennis gemaakt met de Oranjekoorts en het is toch wel geweldig daar in terecht te komen. Zo volslagen on Ugandees. Dat er eenheid is vanwege een bal. Dat straten opkleuren in gezamenlijke hoop. We kijken er naar uit.
Zaterdag boodschappen en met het fraaie weer, viel de overgang reuze mee. Die avond heerlijk asperges gegeten en verse aardbeien bij Berny en Math, waarbij ook Alba aanwezig was  - een Italiaanse pittige dame die in Jinja een cateringschool heeft en op vrijdagavond uit Milaan op Weeze aankwam -.

Zondag met Alba naar Hoogwoud (bij Purmerend) om father Kees op te zoeken. Geweldige palingspecialiteit gegeten in Volendam en via Edam over de dijk naar Almere. Bij Els de koffer opgehaald en gezellig bijgekletst en om 21.00 waren we weer ‘thuis’.

Maandagmorgen in de vroege motregen, met Alba de sluizen van Sambeek bezocht, ons huis in Boxmeer en het Gemeentehuis waar Paul probeerde een nieuw paspoort te krijgen. Gaat zo maar niet lukken, want we zijn niet meer ingeschreven. Worden het Ugandese toestanden?
Naar Oosterbeek voor een bezoek aan Mgr. Willigers, de oud-bisschop van Jinja en nog wat ex-Ugnda-missionarissen bezocht en die middag op bezoek bij Andre en Rosan in Beuningen. Om 19.30 hebben we Alba afgeleverd op Airport Weeze en blij dat we weer in ons huisje waren. De welkomsborrel met MVB (Met Volle Blaos) maar even laten zitten.

Vandaag dinsdag de aanvraag voor Wilde Ganzen verstuurd, afspraken gemaakt met de huisarts, emails beantwoord allerlei dingen uitgezocht, achter het paspoort aan en afspraken maken.
As donderdag heb ik om 14.00 een afspraak in het Maasziekenhuis in Boxmeer voor een MRI-scan en die zelfde middag een afspraak met de neuroloog. Vrijdag om 14.00 uur een afspraak met de orthopeed en dan valt de beslissing: operatie of niet en waar en wanneer.
En ondertussen schijnt een flauw maar aangenaam zonnetje.

Vanmiddag achter de nieuwe haring aan....

Paul heeft een nieuw telefoonnummer in Nederland: 06-30697054

en foto's houden jullie te goed