maandag 17 september 2012


Gewoon werken


Ik had me voorgenomen zondag echt helemaal niks te doen. Zelfs geen blog en daar heb ik me aan gehouden. Gewoon niks doen en met een boek in de zon. Deze week ‘Segou’ uit de boekenkast gehaald, een ingebonden pil met beide delen van het fameuze boek van Maryse Conde. Al uit de jaren 80, en ik weet nog dat ik het besteld heb bij de ECI-boekenclub, dat toen net zo modern was, als Bol.com nu. Maar nooit echt gelezen, nu dus wel en het is boeiend in het Afrika van de voor-vorige eeuw te duiken.

Het voornemen kwam na een week hard werken. Werken zoals ik dat gewend was voor mijn pensionering en ook zo’n beetje in dezelfde tijd. De tijd voor werkplan en begroting. Aanvankelijk hadden we gedacht het ingediende werkplan voor de NGO te herschrijven op de manier zoals zij dat wensten. Bij nader inzien leek het toch beter een werkplan voor 2013 te maken. Wat lijkt dat nog ver weg. En wat een onzekerheden nog. Nog geen werkvergunning, nog geen bouwvergunning, nog geen idee of we het geld bij elkaar krijgen, nog geen zekerheid over het landeigendom. Toch maar doen alsof..

Daar toch mooi een paar dagen mee zoet. En tussen door de gewone dingen als boodschappen doen, koken met Mirabu (ze vordert gestaag) en de nodige bezoekers. Maar vooral de begroting, kostte me meer tijd dan gepland. Met name omdat we nog niet weten wat we precies in het centrum willen doen en wat dat dan gaat kosten. En als je dat dan weet dan wil het landelijke NGO-bestuur precies weten wat je in elke maand, aan elke activiteit gaat uitgeven.

We hebben een extra bestuursvergadering uitgeroepen. De statuten waren inmiddels door de advocaat goedgekeurd, maar moeten opnieuw getekend. Het werkplan moet besproken worden en goedgekeurd en natuurlijk ook de cijfers. Voor de meeste bestuursleden is zo’n totaal bedrag ( 168.000.000 UGS in 2013) nauwelijks te bevatten en al helemaal niet waar het vandaan moet komen. Ook voor mij niet, overigens.
Het was een goede vergadering en we hebben opnieuw alle stukken gecheckt die voor de aanvraag nodig waren. Zaterdag heb ik de op-en aanmerkingen van het bestuur verwerkt, de brieven geschreven die nog nodig waren en zondag heeft Paul alles afgeleverd bij Josephine (onze secretaresse) die vandaag (maandag) naar Kampala gaat. Ze moet dan eerst nog op 2 bureau’s stempels en brieven halen en dan gaat de aanvraag opnieuw richting het NGO-bureau. We zijn benieuwd.

Dus was het een gewone werkweek zonder al te veel opwinding.
De week eindigde met een bericht van ‘Wilde Ganzen’ dat ze door een wisseling in de teams vertraging hadden opgelopen en dat ze toch nog wel vragen bij onze aanvraag hadden. De verwachting is dat de aanvraag in oktober wordt behandeld. De komende week dus nog even werken aan de gevraagde aanvullingen en maar eens wat fondsen zien aan te schrijven. Nog effe doorwerken en dan vakantie. We kijken er echt naar uit.
Ondertussen staat de tuin vol met bonen, komkommers, bieten, sla, kool, en eten we bijna dagelijks uit eigen tuin. Ook de bananen komen er aan en deze week een prachtige oogst en de volgende komt er al weer aan. Daar hoef je dan verder niet zo veel aan te doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten