maandag 28 januari 2013


HALVE KRACHT

Zondag zouden we weer met z’n tweetjes zijn. Anita vertrok om 13.00 met de taxi naar Entebbe en ‘full house’ was over. Maar die dag kwamen er verschillende bezoekers, de een om zijn schoolspullen te brengen, de ander voor een lening, een ander om zijn verhaal te vertellen. Van een rustige zondag kwam dus niet veel terecht.

Zondagavond viel ik bij het dagelijks biertje bijna in slaap. Doodmoe en langzaam kwam de koorts op. Nog voor het avondeten, lag ik in bed. Toch niet weer malaria? Die avond zakte de koorts en vanmorgen uitgeslapen en ik voelde me redelijk fit. Toch maar even naar de stad: boodschappen en de bank. Toen ik achter het stuur bijna weer in slaap viel, toch maar besloten langs de kliniek te gaan. De gebruikelijke test en d dokter keer erg bedenkelijk. Besloot een CBC te maken en de uitslag was ‘serious’. Hij wilde me onmiddellijk opnemen en aan de drip leggen. Mooi niet. Heb ik één keer gedaan, maar je wordt er echt aan je lot overgelaten. Hier is het normaal in het ziekenhuis dat de familie voor je zorgt en die zitten dan ook dag en nacht op de kamer, slapen op de vloer of in hetzelfde bed en het is een heel sociaal gebeuren. Aan mij niet besteed. Hoewel ze tot drie keer aandrong, bleef ik weigeren en tenslotte besloot ze dan maar over te gaan tot 3 dagen een injectie en een stapel pillen. Dus maar weer een aar dagen op ‘halve kracht’.
Terwijl we eigenlijk op volle kracht vooruit willen. Ik had me voorgenomen, nadat de bezoeksters op hun plek waren een paar flinke dingen af te handelen: commentaar op de jaarrekening, er liggen drie ‘quickscans’ van fondsen, aanvraag bij de Ambassade, definitief contract met de aannemer, de besluiten van de NGO, de vragen van komende vrijwilligers. Gaat dus allemaal niet lukken. Misschien de helft? En de andere helft lig ik in bed te weten. Dat is Afrika.

Maar de vrijwilligers zijn op hun plek: Anita naar huis (Kroatië), Inge bij Alba en actief in Soweto en Lola en Josi in ons huisje in Mpummudde en actief met de jongens. Het duurt nog 12 dagen eer de volgende komen.
Ondertussen is op de bouw alles klaar voor het ‘echte werk’ (zie website) en deze week hopen we de eerste stenen te persen en te laten drogen, zodat we met bouwen kunnen beginnen. Dan moet de ‘sceptic tank’ voor het toilet ook klaar zijn en dan kan het snel gaan. Via WILDE GANZEN hebben we nu ongeveer 1/3 binnen en vanaf vandaag staat het project online bij de 1-procent-club. Een reuze interessant initiatief waar ik jullie graag de komende week nog eens mee lastig val. Dat moet binnen 6 maanden € 3000 opleveren. Kijk maar alvast eens op  


De belangrijkste stap de afgelopen week? De ontbinding van de CBO en de eerste bestuursvergadering van BULIKMU KISOBOKA NGO. De benoeming van het bestuur. Ik ben als voorzitter afgetreden en Mr. Thomas (directeur van St. Matia Mulumba) is de nieuwe voorzitter. Vervolgens een groot aantal besluiten:
·         De benoeming van Paul tot coördinator social work (met een salarisverhoging van € 30.00)
·         De benoeming van Willem tot onbezoldigd traesurer en interim manager
·         De benoeming van Robert-Richart tot leraar van de Computer School
·         Van Grace tot matron van ‘KisoBOKa Home’
·         Aanvraag werkvergunning
·         Contract met de aannemer

Met hem hadden we na de vergadering nog een overleg en vervolgens nog een sollicitatiegesprek voor een ‘askari’, een nachtwaker. Dat wordt er een met pijl en boog. Nadat hij ons verzekerd had dat de beste uit Arua komen, heeft Paul er ook een voor zich zelf bestelt. Dat wordt uitkijken de komende dagen. Veel binnen blijven (en in bed...?).
Eigenlijk doe je dat toch wel, want in de zon is het bloedje heet. De temperatuur loopt op tot 40 – 50 graden en de bewegingen zijn zeer beperkt. Halve kracht...en nu is mijn energie op en zijn jullie weer op de hoogte


Geen opmerkingen:

Een reactie posten